09 januari 2006

Fo for president!



'Kunst die niet aanklaagt, is waardeloos.'

Aldus Dario Fo dit weekend in De Morgen. Hij wordt 80 dit jaar, maar heeft duidelijk nog niets van zijn strijdlust verloren: 'Ook de zogenaamde abstracte kunst: als die écht iets wil voorstellen, moet er een houding van woede en aanklacht tegen de werkelijkheid uit blijken. Kunst als puur hedonisme bestaat niet. Schilderkunst of theater die geen aanklacht, geen weerzin uitademen, is niets waard.'
Fo heeft zich onlangs zelfs kandidaat gesteld om burgemeester van Milaan te worden: 'Ik heb besloten op te komen bij de verkiezingen omdat ik geschokt was door de stompzinnigheid, het egoïsme, de oppervlakkigheid en de hypocrisie. (...) Milaan heeft het typische gemeenschapsgevoel verloren. Het was een stad die mensen wist te betrekken, die vrijgevig was, een stad waar een mens zich welkom kon voelen. Mijn tante vertelde me vaak over de buitenlanders die na de Tweede Wereldoorlog naar Milaan kwamen, over de zuiderlingen die naar het noorden kwamen en geen woord Italiaans kenden. Vergeleken met de jaren zeventig is Italië vandaag een erg onwetende, verkleuterde natie. Het volk is slecht geïnformeerd. Je moet het bij het handje nemen, het bij de les houden. De televisie heeft verschrikkelijk banale interesses opgewekt door programma's zoals Big Brother of Temptation Island uit te zenden. Het zijn afleidingen, manieren om de werkelijkheid te ontvluchten. (...) Macht is een lelijk beest. Je ziet het in een monster veranderen op het moment dat het in stand moet worden gehouden. Ik heb getracht theater te maken voor links, met links, maar ik heb met hen moeten breken om onafhankelijk te kunnen blijven, want zij wilden mij kooien. Wat als ik zelf aan de macht kom? Als man die de arrogantie van de macht aan den lijve heeft ondervonden, zal ik altijd mijn best doen om redelijk en eerlijk te blijven.'