02 januari 2008

grote muil sterke kop




nu_zondag 16 december 2007
gisterenavond ik rijd over de autostrade E17 richting Antwerpen
ik ben er bijna
ik heb de voorlopig laatste voorstelling van de productie op de rand van het verstand gespeeld
in mijn koptelefoon speelt Nirvana dat mtv unplugged concert van niet zolang voor Cobain zijn dood
the man who sold the world van David Bowie
ik kijk naar links en ik zie niet zo heel ver weg een vuurwerk
den enen bouquée na de anderen

i guarantee you i will screw this song up

komt binnen komt binnen komt dat zien
welkom in het spookkot_verzet u op uw gemak
de personaliteiten van de dag u voorgesteld door een meesterlijke illusionist
komt ze zien de beroemdheden de moordenaars de politiekers
het echte portret van Barabbas
komt allemaal dichterbij

Michel de Ghelderode die zegt
>>Ik hou van de allenigheid omwille van de allenigheid
in alle helderheid.
Ik kan niet zonder.
Zij geeft mij een veilig gevoel.
Zonder de allenigheid kan ik niets
Zij is mijn kompaan
Als hij niet alleen is
kan de kunstenaar niets waarlijk groots volbrengen
dat is mijn gedacht
Ik moet alleen zijn om te schrijven
niet alleen op het moment zelf
maar ook daarvoor
en daarna zelfs
vanaf het moment dat de gedachte wordt geboren
ter hoogte van de slapen
totdat de geest weer is afgekoeld uitgedoofd.
Ik heb dat nodig die lange stranden van stilte en afzondering
alwaar ik eindeloos kan dwalen
Het is een zuivering
hygiëne van de ziel
En nu nog ben ik gelijk een jaloerse minnaar
ik verdedig de allenigheid totterdood
nimmer wijk ik van haar zijde.
Ik zeg het nog een keer
het is mijn lotsbestemming alleen te zijn
en te werken in mijn kamer
De mens alleen in een kamer
Ge kunt niet geloven
hoe ongemakkelijk men zich daarbij voelt
Bij een dergelijke eenvoudige conditie<<>

Jurgen Delnaet