Er mag wat anarchie in
Een artikel uit De Standaard over de aanstelling van Piet Arfeuille als artistiek leider van Malpertuis.
Het duo dat bij Theater Malpertuis nu de zakelijke en artistieke leiding deelt, trekt zich aan het einde van deze subsidieperiode terug. Bob De Moor gaat eind 2009 zijn oude droom achterna om in Gent een volkstheater op te richten. En Danny Keuppens stapt in de bijzondere jeugdzorg.
Hun opvolger, Piet Arfeuille (46), neemt vanaf januari 2010 de artistieke leiding over. Hij werkt de komende maanden wel het nieuwe beleidsplan uit en zal ook het seizoen 2009-2010 samenstellen. Vast staat dat hij in dat seizoen een coproductie met het Zuidelijk Toneel regisseert.
Malpertuis zag zijn subsidies teruglopen, terwijl u net grote producties bent gaan maken. Kan het huis dat betalen?
'Als freelancer ben ik gaandeweg de afwisseling tussen grote en kleine zalen bewust gaan opzoeken. In een kleine zaal kan ik dingen uitproberen. Die hebben vaak een invloed op wat ik daarna in de grote zaal doe. Die dynamiek wil ik aanhouden. Bij Malpertuis zou ik graag één grote productie per jaar maken. Daarvoor zullen we een coproductie met andere gezelschappen aangaan. Een van die partners wordt het Zuidelijk Toneel uit Eindhoven. Momenteel lopen er gevorderde gesprekken met andere huizen.'
Malpertuis maakt nu middelgrote voorstellingen, waarmee het makkelijk reizen is. Blijft het een mobiel gezelschap?
'We zullen blijven reizen. Ik wil de dynamiek in onze thuisbasis in Tielt behouden, maar het is niet de bedoeling naar binnen te plooien. Het Zuidelijk Toneel heeft per productie dertig tot veertig opvoeringen in Nederland. Hopelijk wordt één plus één straks drie.'
In de kleine zaal wil u vooral experimenteel werk brengen. Is Malpertuis klaar voor die nieuwe aanpak?
'Er is lang met de raad van bestuur gepraat en het marsorder was dat er een nieuwe wind mocht waaien. Ik heb het gevoel dat ik hier mijn ding mag doen. Ik denk niet dat het publiek erdoor afgeschrikt zal worden. In zijn geschiedenis heeft Malpertuis wel een paar periodes gehad dat het mee in de spits zat. In de kleine zaal wil ik vooral onderzoeksprojecten of voorstellingen die de theatertaal bevragen. Er mag gerust een snuifje anarchie in.'
Is het na twaalf jaar freelancen voor u belangrijk een vast traject uit te werken?
'Tot dusver heb ik me steeds moeten inschrijven in het verhaal van iemand anders. Het is fijn nu de kans te krijgen mijn eigen verhaal te schrijven. Zo kan ik ook de interesses uitwerken die ik elders niet kwijtkan. Bijvoorbeeld minder verhaalsmatig werken en meer nadruk leggen op het raakvlak tussen theater en beeldende kunst.'
Gaat u zelf het programma uitwerken of gaat u zich omringen met andere makers?
'Ik wil mijn eigen weg gaan, maar het zou gekkenwerk zijn alles zelf te doen. Daarom wil ik me omringen met makers die me inspireren. Ik schat dat aandeel op fifty fifty.'
Blijft Malpertuis gastvoorstellingen uitnodigen?
'We werken momenteel samen met cultuurcentrum Gildhof in Tielt en dat draait goed. Ik zou er wel graag enkele accenten willen aan toevoegen. Werk van Benjamin Verdonck of Abattoir Fermé zou ook in Tielt moeten kunnen
Het duo dat bij Theater Malpertuis nu de zakelijke en artistieke leiding deelt, trekt zich aan het einde van deze subsidieperiode terug. Bob De Moor gaat eind 2009 zijn oude droom achterna om in Gent een volkstheater op te richten. En Danny Keuppens stapt in de bijzondere jeugdzorg.
Hun opvolger, Piet Arfeuille (46), neemt vanaf januari 2010 de artistieke leiding over. Hij werkt de komende maanden wel het nieuwe beleidsplan uit en zal ook het seizoen 2009-2010 samenstellen. Vast staat dat hij in dat seizoen een coproductie met het Zuidelijk Toneel regisseert.
Malpertuis zag zijn subsidies teruglopen, terwijl u net grote producties bent gaan maken. Kan het huis dat betalen?
'Als freelancer ben ik gaandeweg de afwisseling tussen grote en kleine zalen bewust gaan opzoeken. In een kleine zaal kan ik dingen uitproberen. Die hebben vaak een invloed op wat ik daarna in de grote zaal doe. Die dynamiek wil ik aanhouden. Bij Malpertuis zou ik graag één grote productie per jaar maken. Daarvoor zullen we een coproductie met andere gezelschappen aangaan. Een van die partners wordt het Zuidelijk Toneel uit Eindhoven. Momenteel lopen er gevorderde gesprekken met andere huizen.'
Malpertuis maakt nu middelgrote voorstellingen, waarmee het makkelijk reizen is. Blijft het een mobiel gezelschap?
'We zullen blijven reizen. Ik wil de dynamiek in onze thuisbasis in Tielt behouden, maar het is niet de bedoeling naar binnen te plooien. Het Zuidelijk Toneel heeft per productie dertig tot veertig opvoeringen in Nederland. Hopelijk wordt één plus één straks drie.'
In de kleine zaal wil u vooral experimenteel werk brengen. Is Malpertuis klaar voor die nieuwe aanpak?
'Er is lang met de raad van bestuur gepraat en het marsorder was dat er een nieuwe wind mocht waaien. Ik heb het gevoel dat ik hier mijn ding mag doen. Ik denk niet dat het publiek erdoor afgeschrikt zal worden. In zijn geschiedenis heeft Malpertuis wel een paar periodes gehad dat het mee in de spits zat. In de kleine zaal wil ik vooral onderzoeksprojecten of voorstellingen die de theatertaal bevragen. Er mag gerust een snuifje anarchie in.'
Is het na twaalf jaar freelancen voor u belangrijk een vast traject uit te werken?
'Tot dusver heb ik me steeds moeten inschrijven in het verhaal van iemand anders. Het is fijn nu de kans te krijgen mijn eigen verhaal te schrijven. Zo kan ik ook de interesses uitwerken die ik elders niet kwijtkan. Bijvoorbeeld minder verhaalsmatig werken en meer nadruk leggen op het raakvlak tussen theater en beeldende kunst.'
Gaat u zelf het programma uitwerken of gaat u zich omringen met andere makers?
'Ik wil mijn eigen weg gaan, maar het zou gekkenwerk zijn alles zelf te doen. Daarom wil ik me omringen met makers die me inspireren. Ik schat dat aandeel op fifty fifty.'
Blijft Malpertuis gastvoorstellingen uitnodigen?
'We werken momenteel samen met cultuurcentrum Gildhof in Tielt en dat draait goed. Ik zou er wel graag enkele accenten willen aan toevoegen. Werk van Benjamin Verdonck of Abattoir Fermé zou ook in Tielt moeten kunnen
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home